Mala Paltoe: ‘We zijn er nog lang niet met diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie.’
Wie zijn de leden van Adviescommissie Divers en Inclusief Hoger Onderwijs en Onderzoek en waar houden zij zich mee bezig? Graag stellen wij dit keer Mala Paltoe aan je voor. Mala is secretaris van de Adviescommissie Divers en Inclusief Hoger Onderwijs en Onderzoek. Daarnaast is zij werkzaam als adviseur, dialoogbegeleider, trainer en toezichthouder op het gebied van gelijkwaardigheid en inclusie in verschillende sectoren.
Verbindende rol
Mala Paltoe: ‘Ik fungeer als eerste aanspreekpunt voor de adviescommissie. Ik ben een soort gatekeeper. Daarnaast vervul ik een verbindende rol voor partijen in het veld en draag ik bij aan de signalerende en agenderende functie van de adviescommissie als het gaat om diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie in het onderwijs en onderzoek. Ik vind het belangrijk dat we als adviescommissie toegankelijk, bereikbaar en benaderbaar zijn voor studenten, medewerkers, onderzoekers, bestuurders en nog vele anderen en dat komt naar voren in mijn rol als secretaris.’
Veilige en inclusieve leer- en werkomgeving
‘Samen staan we echt sterker in onderwijs en onderzoek. Daarom zoek ik actief verbinding met partners en bondgenoten van het nationaal actieplan voor meer diversiteit en inclusie in het (hoger) onderwijs en onderzoek. We streven hetzelfde na en dat is een veilige en inclusieve leer en werkomgeving. Door mijn werk buiten het onderwijs en onderzoek, bijvoorbeeld mijn ervaring met inclusief leiderschap, merk ik hoe waardevol het is om die perspectieven ook binnen de adviescommissie te delen.’
Toegevoegde waarde
‘Ik ben opgegroeid tussen diverse werelden en ik heb geleefde ervaring. Hierdoor heb ik geleerd om te schakelen en complexiteit te doorgronden. En dat is nu ook mijn kracht geworden, door het aanvoelen van spanningen tussen systemen, perspectieven en verwachtingen. Hierdoor kan ik toevoegde waarde bieden aan de adviescommissie DIHOO, want werken aan diversiteit en inclusie is complex en vraagt om continue schakelen op maatschappelijk, politiek, en institutioneel niveau.
We zijn er nog lang niet met gelijkwaardigheid en inclusie, daarom vind ik het belangrijk om me hiervoor in te zetten als secretaris. Mijn werk is klaar als we het niet meer over gelijkwaardigheid en inclusie hóeven te hebben. Ik zie, merk en ervaar nog teveel ongelijkwaardigheid en exclusie en hier wil ik wat aan doen en ik zeg dan ook vaak: ik stond erbij en ik deed er wél wat aan.’
Haarvaten van het systeem
'Mijn ambitie is om gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid onderdeel te maken van het onderwijs en onderzoek. Het moet in alle haarvaten van het systeem doorgedrongen zijn bij onder andere studenten, staf, governance, curriculum en onderzoek.'
Praat met mensen
'Als we zien, aanschouwen, merken, ervaren of ondervinden dat er iets bijdraagt aan een exclusieve en onveilige leer- en werkomgeving dan moeten we erop blijven wijzen dat het niet oké is. Hier hoort bij dat je aanspreekt en verantwoording aflegt over niet inclusieve gedragingen en handelingen. En kijk ook naar je eigen rol hierin binnen je organisatie of instelling. Tot slot wil ik meegeven praat niet over mensen in het onderwijs en onderzoek, maar met mensen met (geleefde) ervaringen en neem dit echt serieus.'
